Orka's, en walvissen kijken.

11 september 2014 - Chemainus, Canada

Hoi allemaal. Na een dagje rustig aan gedaan te hebben, zijn we vandaag naar Victoria gegaan, om daar de orka's te gaan zien.

Met Eagle Wing zijn we de zee op gegaan, in prachtig weer. Degene die de tour deden waren twee biologen, en bestuderen de Orka's al 20 jaar. En wat hebben we hoop gezien. Eerst ging de boot naar Race Rocks waar de zeeleeuwen en robben verblijven. Leuk om te weten is dat dat alleen mannetjes zijn. De vrouwtjes verblijven elders. Elke keer na de parings tijd komen ze hier overwinteren. Bij de foto's staan er een paar. Somminge kunnen wel 1500 Kg wegen. Daarna zijn we verder gevaren naar een groep Orka's. Deze groep noemen ze L19 , omdat het 19 Orka's zijn. Leuk is dat het er nu 20 zijn, want er is een jong kalf geboren, en inmiddels een week oud. Op een van de foto's kun je hem zien. Hij wordt door de ouders omhoog geduwd. De oudste Orka van deze groep "Grandma" is geboren in 1911, ik had geen idee dat ze zo oud konden worden. Grandma is ook de baas van de groep en bepaald de route. Deze groep behoort tot de Resident Orka. Dat wil zeggen ze blijven in de buurt en voeden zich hoofdzakelijk met zalm. De ander groep die we gezien hebben, noemen ze de Transient Orka. Uiterlijk verschil zie je niet maar deze leven anders en trekken verder. Deze eten onder andere robben en grotere vissen. Ze vallen zelfs walvissen aan. Ook hebben we een bultrug gezien. Deze ging verschrikkelijk hard door het water. Reden is dat hij zich waarschijnlijk bedreigt voelde door de Transient groep Orka's.

Al met al een geweldige ervaring, en schitterend om te zien. We waren er ons van bewust dat onwijs geluk hadden om ze gezien te hebben. Want in de dagen ervoor zijn ze niet in de buurt geweest.

Gr Jan

1. Debby:
    12 september 2014
    Wauw zeg hoe schitterend om te zien! Prachtig! Van afstand blijft het meegenieten ;)
  2. Audrey:
    15 september 2014
    Wauw wat geweldig dat jullie dit mogen meemaken. Geweldige foto's. Geniet er nog van.